گفت‌وگوی مهسا طهرانی با مشیت علایی

دربارۀ نقد ادبی در دوران جنگ سرد

نقد سرد

دربارۀ نقد ادبی در دوران جنگ سرد

توصیف «جنگ سرد» با استفاده از عبارت «تقابل چپ‌گرایان و راست‌گرایان» نه فقط حق مطلب را ادا نمی‌کند، که بعضاً گمراه‌کننده است. این اصطلاح، که در ادبیات سیاسی دورۀ رنسانس بر دشمنی و دیرپای مسیحیان و مسلمانان اسپانیا دلالت می‌کرد، تداولش، بعد از جنگ جهانی دوم، مرهون والتر لیپمن است. بعضی از تاریخ‌نگاران آغاز «جنگ سرد» را مقارن با پایان ائتلاف نیروهای ضد آلمان هیتلری در ۱۹۴۶-۱۹۴۷ و پایان آن را، هم‌زمان با به‌قدرت‌رسیدن خروشچف، در سال‌های ۱۹۵۰ و نهایتاً دورۀ تنش‌زدایی (دتانت) میان دولت‌ها را در سال‌های ۱۹۷۰ دانسته‌اند. اما «جنگ سرد» اساساً به رقابت پردامنۀ نظامی، سیاسی و ایدئولوژیک دو بلوک شرق و غرب (سوسیالیسم و سرمایه‌داری) اطلاق می‌شود که نوعاً از نزاع دو نظام بر‌می‌خاست؛ دو نظام که بر پایۀ دو جهان‌بینی متفاوت و بلکه متضاد استوار بودند. بر این اساس، قدمت «جنگ سرد» به زمانی دورتر (۱۹۱۷) بر می‌گردد؛ یعنی، سال استقرار سوسیالیسم و تأسیس کشور شوراها و چالش همه‌جانبه و بی‌امان دنیای سرمایه که تا اواخر سال‌های ۱۹۸۰ به‌طول انجامید. البته بخشی از این چالشْ فرهنگی بود و بالطبع ادبیات و به تبع آن نقد ادبی ازجمله عرصه‌های این چالش بودند.

. . .

 

دسترسی برخی از متون مقالات وب سایت مجله طبل تنها به مشترکان دیجیتال آن ارایه می‌گردد. شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر به مطالب مجله دسترسی داشته باشید:

  • دسترسی به متن مقالات این وب سایت  با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مجله طبل هزینه‌ای برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از مجله ، نویسندگان ، مترجمان و تکمیل و توسعه وب سایت می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.

به اشتراک بگذارید:

دیگر مقالاتی که شاید دوست داشته باشید