مسعود کوهستانی‌نژاد

۱۳۲۵-۱۳۵۷ / ۱۹۴۶-۱۹۷۹

جنگ سرد و تئاتر ایران

۱۳۲۵-۱۳۵۷ / ۱۹۴۶-۱۹۷۹

سرگذشت تأثیر جنگ سرد بر تئاتر ایران را می‌باید از سال ۱۹۴۶/۱۳۲۵ آغاز کرد. قبل از آن و در طول ایام جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط متفقین، گروه‎‌های مختلف تئاتری از کشورهای اروپایی، آمریکا و شوروی در ایران حضور یافته و نمایشنامه‎‌های متعددی را به‌صحنه بردند. از آن میان می‌‎توان به گروه تئاتری جمهوری آذربایجان در سال ۱۳۲۳  و گروه هنرمندان تاجیکستان در سال ۱۳۲۱  اشاره کرد. هم‌زمان در فهرست برنامۀ صدای انگلستان، که به‌طور منظم از طریق رادیو تهران پخش می‌‎شد، نیز برنامه‌‎های تئاتری وجود داشت که از‌آن‌جمله می‌‎توان به برنامۀ نمایشنامه‎‌های سیار اشاره کرد. تا اینکه با پایان‌یافتن جنگ جهانی دوم و شروع دورۀ رقابت بین بلوک شرق و غرب، که از آن با عنوان جنگ سرد در تاریخ یاد می‎‌شود، بخشی از فعالیت انجمن‎‌های فرهنگی و هنری وابسته به هر یک از آن دو بلوک به تئاتر معطوف شد.

 

. . .

 

دسترسی برخی از متون مقالات وب سایت مجله طبل تنها به مشترکان دیجیتال آن ارایه می‌گردد. شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر به مطالب مجله دسترسی داشته باشید:

  • دسترسی به متن مقالات این وب سایت  با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مجله طبل هزینه‌ای برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از مجله ، نویسندگان ، مترجمان و تکمیل و توسعه وب سایت می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.

به اشتراک بگذارید:

دیگر مقالاتی که شاید دوست داشته باشید