کیانوش معتقدی

روایت جشنی باستانی در فضای باغ گلستان

نوروز در ارگ سلطنتی قاجارها

روایت جشنی باستانی در فضای باغ گلستان

کشور ایران، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و تاریخ کهن، از دیرباز تاکنون میزبان اقوام، جشن‌ها و آیین‌های مختلف بوده است. با نگاهی به این پیشینهٔ طولانی، جشن باستانی نوروز و نو شدن اسطوره‌ای جهان، در طول سده‌های اخیر فرهنگ ایران، رویدادی مهم برای پادشاهان سلسله‌های مختلف به‌حساب می‌آمد. با نگاهی به تواریخ و اسناد موجود از سده‌های گذشته، مسئلهٔ برگزاری جشن نوروز در فضای دربارهای ایران، از دوران امپراتوری‌های هخامنشی و ساسانی تا سده‌های میانی اسلامی، مورد توجه و علاقهٔ برخی پادشاهان بوده است. در این میان و با آغاز عهد صفوی، اهمیت برگزاری اعیاد مذهبی شیعی، هم‌تراز با جشن نوروز، درون دربار و هم‌زمان در میان مردم کوچه و بازار، تجربهٔ امری جمعی در ستایش جشنی ملی و آمیختن آن با باورهای دینی ایرانیان به‌حساب می‌آمد.

. . .

 

دسترسی برخی از متون مقالات وب سایت مجله طبل تنها به مشترکان دیجیتال آن ارایه می‌گردد. شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر به مطالب مجله دسترسی داشته باشید:

  • دسترسی به متن مقالات این وب سایت  با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مجله طبل هزینه‌ای برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از مجله ، نویسندگان ، مترجمان و تکمیل و توسعه وب سایت می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.

به اشتراک بگذارید:

دیگر مقالاتی که شاید دوست داشته باشید