امین آریان‌راد

بخش دوم

کارنامۀ انجمن ایران و آمریکا

بخش دوم

شعب انجمن در شهرستان‌ها و فعالیت آنها
بر اساس مادۀ یکم اساسنامه، مرکز انجمن ایران و آمریکا در تهران قرار داشت، اما در صورت اقتضا در دیگر شهرها امکان تأسیس شعبه وجود داشت.۱ بر این اساس انجمن به‌‌‌مرور شعبی را در اصفهان، شیراز، اهواز، مشهد و کرمانشاه راه‌‌‌اندازی کرد که تحت ریاست مستقل هیئت‌‌‌مدیرۀ خود فعالیت می‌‌‌کردند.۲ دربارۀ این شعب اطلاع چندانی در دست نیست، چنان‌‌‌که حتی تاریخ راه‌‌‌اندازی برخی شعب دانسته نیست. می‌‌‌دانیم که شعبۀ مشهد در ۲۰ مهر ۱۳۳۵، شعبۀ شیراز در ۲۵ بهمن ۱۳۳۸ و شعبۀ اهواز در اسفند ۱۳۵۱ راه‌‌‌اندازی شدند.۳ از اطلاعاتی که دربارۀ شعبۀ مشهد در دسترس است می‌‌‌توان گفت این شعب در شکل محدودتری همان فعالیت‌‌‌های شعبۀ مرکزی را پی می‌‌‌گرفتند. برگزاری کلاس زبان انگلیسی اصلی‌­ترین فعالیت شعبۀ مشهد بود. در کنار آن باید از برگزاری جلسات سخنرانی پیرامون موضوعات مختلف، ازجمله امور آموزشی و فرهنگی، مباحث انسان­‌شناسی علمی، معماری اسلامی، صنایع دستی، رسانه­‌های آمریکا، دانشگاه‌­های آمریکا و شیوۀ پذیرش دانشجو و همچنین اقدامات اصل ۴ در ایران یاد کرد. فیلم‌­های علمی و هنری دربارۀ جامعۀ آمریکا و یا تحولات سیاسی آن، مانند مصاحبۀ مطبوعاتی جان. اف. کندی و فیلم مسافرت ژاکلین کندی (همسر وی) به زبان فارسی و انگلیسی، به­‌نمایش در می‌­آمد. اجرای تئاتر و نمایشنامه‌­ها و شب شعر با حضور شعرا و نویسندگان مشهدی، برگزاری نشست‌­های هنری دربارۀ موسیقی کلاسیک، شعر مدرن آمریکا و نمایشنامه­‌های غربی، برگزاری جشن­‌هایی همچون جشن شکرگزاری، روز پیدایش، جشن استقلال، جشن سال نو مسیحی و جشن گل رز و کنسرت موسیقی ایرانی و آمریکایی، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی بانوان، نمایشگاه آثار نقاشی ژرژ بوهر (نقاش معروف آمریکایی) و برگزاری مسابقات ورزشی با دعوت از ورزشکاران آمریکایی از دیگر فعالیت‌­های شعبۀ مشهد بود.

. . .

 

دسترسی برخی از متون مقالات وب سایت مجله طبل تنها به مشترکان دیجیتال آن ارایه می‌گردد. شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر به مطالب مجله دسترسی داشته باشید:

  • دسترسی به متن مقالات این وب سایت  با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مجله طبل هزینه‌ای برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از مجله ، نویسندگان ، مترجمان و تکمیل و توسعه وب سایت می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.

به اشتراک بگذارید:

دیگر مقالاتی که شاید دوست داشته باشید