جیمز پیکت
ترجمه از: محمد سروی‌زرگر

روشنفکران ایران، دیپلماسی فرهنگی و مدرنیتۀ سوسیالیستی (۱۹۴۱-۱۹۵۵)

شوروی از نگاه ایرانیان*

روشنفکران ایران، دیپلماسی فرهنگی و مدرنیتۀ سوسیالیستی (۱۹۴۱-۱۹۵۵)

در طول جنگ جهانی دوم و سال‌های متعاقب آن، انجمن پیوندهای فرهنگی تمامی اتحادیه‌های مرتبط با شوروی (وُکس) کمپین فرهنگی پرشوری در ایران تدارک دید که هدف آن ترویج مدرنیته‌ای سوسیالیستی در بین چپ‌های ایرانی بود. ایران نمایندۀ نخستین نمونه از بسط و گسترش فعالیت‌های جدی وُکس بیرون از اروپا بود، نمونه‌ای که اتحاد جماهیر شوروی به شکل خاصی آمادۀ بهره‌برداری از آن بود. وُکس در دام نهادهای مستقر دانشگاهی شرق‌شناسانۀ اتحادیه جماهیر شوروی افتاد که این رویکرد را از روسیۀ تزاری به ارث برده بودند و مطابق آن گفته می‌شد ایران و شوروی نه‌تنها به‌شکل جغرافیایی به ‌هم پیوسته هستند، بلکه آنها وارث میراثِ فرهنگی فارسی مشترکی هستند، میراثی که اتحاد جماهیر شوروی پیش‌تر به‌طور طنزآمیزی آن را به نفع خانواده‌های تُرک مستقر در جمهوری‌های سوسیالیست جنوب شوروی مصادره‌به‌مطلوب کرده بود. منابع وُکس صرف تأسیس انجمن روابط فرهنگی ایران با اتحاد جماهیر شوروی شد و در سراسر ایران شُعب محلی انجمن تأسیس شدند. به شکل خاصی، روشنفکران ایرانی، که بر روی آذربایجان شوروی و ازبکستان متمرکز شده بودند، شاهدی بر امکان‌های فراوان برای صورت‌بندی مشخصاً ایرانی از مدرنیتۀ سوسیالیستی بودند. این مقاله با استفاده از آرشیوهای روسی و گاهنامه‌های فارسی و همچنین مصاحبه‌ تلاش دارد به بررسی تلاقی مطالبات و خواست‌های شوروی و ایرانی‌ها در این دوره بپردازد.

. . .

 

دسترسی برخی از متون مقالات وب سایت مجله طبل تنها به مشترکان دیجیتال آن ارایه می‌گردد. شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر به مطالب مجله دسترسی داشته باشید:

  • دسترسی به متن مقالات این وب سایت  با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مجله طبل هزینه‌ای برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از مجله ، نویسندگان ، مترجمان و تکمیل و توسعه وب سایت می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.

به اشتراک بگذارید:

دیگر مقالاتی که شاید دوست داشته باشید