سعید انوری

نگاهی به قهرمان هنر جریان محافظه‌کار_ انقلابی

زیستن بر مرزِ ملتهب

نگاهی به قهرمان هنر جریان محافظه‌کار_ انقلابی

اندروو هیوود، سیاست‌شناس بریتانیایی و پژوهشگر تاریخ اندیشه‌های سیاسی، درون‌مایۀ اصلی تفکر محافظه‌کار را «تمایل به حفظ کردن فضیلت‌های شناخته‌شده» می‌داند. محافظه‌کاری، چنان‌که اغلب توصیف می‌شود، واکنشی به انقلاب کبیر فرانسه بود؛  ادموند برک (۱۷۹۷‑۱۷۲۹) در نقد انقلابیون فرانسه و در دفاع از بنیان‌های سیاسی و فرهنگی بریتانیا، رساله‌ای نگاشت که محتوای اصلی‌اش این انگارۀ کلیدی است: «سنت‌های جوامع، محصول تجمیع عقل و حکمت نسل‌های بشری است و نمی‌توان با اتکا به عقل مدرن (عقل روشنگری) این عقلانیت تجمیع‌شده را کنار گذاشت. آنچه از گذشته به جای مانده ‌است، هم عقلانی است و هم ارزشمند؛ در نتیجه، کشورهایی که از اندوختۀ سنت برخوردارند، نباید به سودای مبهمِ جهان جدید، اندوختۀ ارزشمند خود را بی‌محابا کنار بگذارند و دور بیندازند.» امروز بیش از ۲۳۰ سال از نگارش رسالۀ انتقادی ادموند برکمی‌گذرد؛ با گذر زمان و طی تجربه‌های تاریخی، طیفی متنوع و متکثر از ایده‌ها و رویکردها پدید آمده‌است که همه را می‌توان اعضای گوناگون خانوادۀ «محافظه‌کاری» نامید.

. . .

 

دسترسی برخی از متون مقالات وب سایت مجله طبل تنها به مشترکان دیجیتال آن ارایه می‌گردد. شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر به مطالب مجله دسترسی داشته باشید:

  • دسترسی به متن مقالات این وب سایت  با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مجله طبل هزینه‌ای برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از مجله ، نویسندگان ، مترجمان و تکمیل و توسعه وب سایت می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.

به اشتراک بگذارید:

دیگر مقالاتی که شاید دوست داشته باشید