شهریور ۱۳۹۹ | ۲۸ دقیقه
گفتگوی محمد طلوعی۱ با مانی جعفر زاده۲
نویسنده، گوینده، صدابردار و تدوینگر: فرزان اسدیان
موسیقی اپیزودها: مانی جعفرزاده
> اینجا بشنوید
بحث با این سوال شروع میشود که آیا آنطور که پنداشته میشود، شوروی در دوره جنگ سرد، با استفاده از موسیقی برای مبارزه فرهنگی، بر بلوک غرب چیره شده است یا خیر.
پس از انقلاب سوسیالیستی، نگاه رهبران به هنر بهگونهای تعریف شد که بتوانند آنرا به پدیده مورد نظر خودشان تبدیل کنند و قابلیت سپرده شدن به دست پرولتاریا و تبدیل شدن به ابزاری برای تاثیرگذاری بر مردم را داشته باشد. در این میان، راه ادبیات و هنرهای تجسمی از رئالیسم سوسیالیستی میگذشت و آموزش و اجرای موسیقی کلاسیک به معنای روسی هم که بهطور جدی پیش از این وجود داشت، همچنان با قدرت ادامه یافت تا از آن به عنوان عاملی برای اتحاد روسها، بهخصوص در دوران جنگ جهانی دوم، استفاده شود. برای نمونه میتوان به سمفونی لنینگراد سوستاکوویچ اشاره کرد که فراتر از یک قطعه موسیقی مهم، اثری قابل خوانش در بستر تاریخ جنگ و جغرافیای سیاسی آن است. با این همه، از آنجایی که در کاردکرد موسیقی کلاسیک برای عموم مردم، خصلت سرگرمکننده بودن مغفول میماند، بلوک غرب از این شکاف توانست با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کند. ناگفته نماند که یکی دیگر از دلایل محبوبتر شدن موسیقی غرب از جمله در ژانرهای راک، متال و غیره که با گیتار الکتریک، گیتار بیس، دارمز و سنتیسایز نواخته میشد—که نمونههایی از بهترین تلفیق هنر و صنعت هستند—این بود که این هنر با ادبیات و ترانه درهم آمیخته است و مبتنی بر انتقال پیامی مشخص است. به عبارت دیگر، اینجا، موسیقی در زمینه ارتباط برقرار کردن با مخاطب، یک گام از ادبیات عقبتر است. با اینکه شوروی در تولید انبوه موسیقی کلاسیک بسیار موفق بود و بلوک غرب هم با وجود تلاش بسیارش در زمینه موسیقی غیر کلاسیک هنوز در مقایسه کمّی با شرق بسیار عقب بود، پیامی که موسیقی غربی مخابره میکرد، مثلاً در «دیوارِ» پینک فلوید، منجر به مردمیتر شدن و رخنه بیشتر آن در میان مخاطبان در سراسر جهان شد. این پیام، که از آنسوی دیوار آمده بود، بر کلماتی مبتنی است که جهان دیگری بجز جهانی که در فضای سوسیالیستی تبلیغ میشد را بشارت و از امکان وجود آن خبر میداد.
… ادامه در بخش دوم
۱- زادۀ ۱۳۵۸، رشت | نويسنده، فیلمنامهنویس و شاعر
۲- زادۀ ۱۳۵۷، تهران | موسیقیدان، آهنگساز، نویسنده و منتقد