علی خان‌محمدی

جستاری در سرگذشت مفاخر آشوریَ، آذری، ارمنی و کلیمی

گمشدگان تاریخ فرهنگی ایران و پهلوی دوم

جستاری در سرگذشت مفاخر آشوریَ، آذری، ارمنی و کلیمی

جنگ سرد فقط رقابت، تنش و کشمکش‌های سیاسی و ژئوپلیتیکی بین بلوک شرق (اتحاد جماهیر شوروی و دولت‌های اقماری‌اش) و بلوک غرب (ایالات متحده و متحدان ناتو) بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا نبود؛ خاورمیانه یکی از میدان‌ها بود. صهیونیسم به سازمانی جهانی بدل شد تا اسرائیل را برسازد. شوروی، پس از تسخیر قفقاز در جنگ جهانی اول، نقشۀ ضمیمه‌کردن آذربایجان را با تنش‌های غائلۀ آذربایجان عملی ساخت. نمونه‌ای از آن: «حرکت بعدی شوروی‌ در سال ۱۹۴۵ بود و آن حملۀ نیروهای کمونیست شوروی به یک مرکز کشاورزی در میانه بود. شوروی‌ در آنجا سربازان ایرانی را خلع سلاح کرد. پس از آن، شوروی‌ همین کار را در دیگر نقاط آذربایجان نیز ادامه داد. در منطقۀ دریاچۀ ارومیه، نیروهای پیشه‌وری که از ارمنی‌ها، آشوری‌ها و کردهای کمونیست تشکیل می‌شدند در جنگ خود در برابر مقاومت ایرانیان شیعۀ منطقه موفق نبودند و شوروی گروه نظامی تمرین‌دیده‌ای را برای سرکوب ایرانیان به ارومیه فرستاد.»

. . .

 

دسترسی برخی از متون مقالات وب سایت مجله طبل تنها به مشترکان دیجیتال آن ارایه می‌گردد. شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر به مطالب مجله دسترسی داشته باشید:

  • دسترسی به متن مقالات این وب سایت  با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مجله طبل هزینه‌ای برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از مجله ، نویسندگان ، مترجمان و تکمیل و توسعه وب سایت می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.

به اشتراک بگذارید:

دیگر مقالاتی که شاید دوست داشته باشید