گفت‌وگوی مهسا طهرانی با محمد تهامی‌نژاد

حوالی دهه‌های 20 و 30 خورشیدی

سینمای مستند ایران

حوالی دهه‌های 20 و 30 خورشیدی

دهۀ ۲۰ دوران تأمین زیرساخت‌های سینمای ایران بود و جز تک و توکی مستند در این دوره ساخته نشد. ازجمله تشییع جنازۀ اسقف اعظم ارامنۀ تبریز در سال ۱۳۲۸ ساختۀ جانی باغداساریان، سیمیک کنستانتین و واهان ترپانچیان که مهم‌ترین فیلم مستند این دوره است و نشان می‌دهد نیروهای قابلی در ایران وجود داشت. متأسفانه فیلم‌های دکتر کوشان از سفر دکتر مصدق به سازمان ملل موجود نیست. دکتر کوشان به همراه اولین فیلم داستانی‌اش، یعنی طوفان زندگی، یک فیلم مستند هم از سازمان خدمات اجتماعی ساخت که بگوید توان تهیۀ فیلم گزارشی برای سینماها را دارد، ولی نامه‌نگاری‌هایش جدی گرفته نشد.

سینمای مستند دهه‌های ۲۰ و ۳۰ دارای چه خصلت‌هایی‌ است و توسط چه کسانی شکل می‌گیرد؟ از آنجایی که سینمای مستند ارتباط مستقیمی با فرهنگ و تاریخ جامعه دارد و یا گزارشی خبری ا‌ست، بازنمایی چه چیزی از ایران در این مستندها صورت گرفته است؟
دهۀ 20 . . .

 

دسترسی برخی از متون مقالات وب سایت مجله طبل تنها به مشترکان دیجیتال آن ارایه می‌گردد. شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر به مطالب مجله دسترسی داشته باشید:

  • دسترسی به متن مقالات این وب سایت  با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مجله طبل هزینه‌ای برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از مجله ، نویسندگان ، مترجمان و تکمیل و توسعه وب سایت می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.

به اشتراک بگذارید:

دیگر مقالاتی که شاید دوست داشته باشید