شهرام احمدی

آمریکا به روایت آگهی‌های کوکاکولا در نشریات ایران در دهه‌های ۲۰-۵۰ شمسی

جنگ سرد با طعم کوکاکولا

آمریکا به روایت آگهی‌های کوکاکولا در نشریات ایران در دهه‌های ۲۰-۵۰ شمسی

کوکاکولا را در جهان به‌عنوان نماد آمریکا و هویت آمریکایی می‌شناسند و چنین مشهور است که در منازعات سیاسی، عموماً اخراج سفیر آمریکا و ممنوعیت ورود کوکاکولا به یک کشور به طور هم‌زمان اتفاق می‌افتد. جایگاه امروزین این برند نوشیدنی در جهان را بی‌هیچ تردیدی می‌توان به دنیای پر رمز و راز تبلیغات نسبت داد. رشد کوکاکولا در قرن بیستم و پیشرفت‌های دنیای تبلیغات اتفاقاتی هستند که به هم وابسته‌اند. به‌راستی چگونه یک کالای غیرضروری، که بیش از ۹۹ درصد آن را آب تشکیل داده و فاقد ارزش غذایی خاصی هم هست، بازارهای بین‌المللی را درمی‌نوردد و به پای ثابت سفرۀ بسیاری از مردم جهان مبدل می‌شود؟ اگر جوابی برای این سؤال وجود داشته باشد، باید آن را در شگفتی‌های تاریخ تبلیغات و بازاریابی جستجو کرد و درعین‌حال، پیچ‌و‌خم‌های مسیری که کوکاکولا پیموده به شکل‌گرفتن تجربه‌هایی انجامیده است که تا به امروز در اغلب کلاس‌ها و کتاب‌های کلاسیک حوزۀ تجارت و کسب و کار تدریس می‌شود. در پژوهش‌هایی که دربارۀ منازعات فرهنگی دوران جنگ سرد و شیوۀ ترویج ارزش‌های آمریکایی انجام می‌شود، کمتر نوشته‌ای را می‌توان پیدا کرد که در آن واژۀ کوکاکولا بارها و بارها تکرار نشده باشد و به کارکردهای فرهنگی و اجتماعی و وجوه نمادین این برند در فرهنگ آمریکایی اشاره‌ای نکرده باشد.

کوکاکولا را در جهان به‌عنوان نماد آمریکا و هویت آمریکایی می‌شناسند و چنین مشهور است که در منازعات سیاسی، عموماً اخراج سفیر آمریکا و ممنوعیت ورود کوکاکولا به یک کشور به طور هم‌زمان اتفاق می‌افتد. جایگاه امروزین این برند نوشیدنی در جهان را بی‌هیچ تردیدی می‌توان به دنیای پر رمز و راز تبلیغات نسبت داد. رشد کوکاکولا در قرن بیستم و پیشرفت‌های دنیای تبلیغات اتفاقاتی هستند که به هم وابسته‌اند. به‌راستی چگونه یک کالای غیرضروری، که بیش از 99 . . .

 

دسترسی برخی از متون مقالات وب سایت مجله طبل تنها به مشترکان دیجیتال آن ارایه می‌گردد. شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر به مطالب مجله دسترسی داشته باشید:

  • دسترسی به متن مقالات این وب سایت  با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مجله طبل هزینه‌ای برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از مجله ، نویسندگان ، مترجمان و تکمیل و توسعه وب سایت می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.

به اشتراک بگذارید:

دیگر مقالاتی که شاید دوست داشته باشید