اِستِف دُلِر
ترجمه از: محمد سروی‌زرگر

روایت تک‌اسطوره‌ای از حضور دی‌یگو مارادونا در جام‌ جهانی فوتبال

قهرمان طلایی فوتبال

روایت تک‌اسطوره‌ای از حضور دی‌یگو مارادونا در جام‌ جهانی فوتبال

مقدمه

دی‌یگو آرماندو مارادونا نه‌فقط در عرصۀ فوتبال که در تاریخ ورزش نیز از پیچیده‌ترین شخصیت‌هاست. پسر طلایی۱ فوتبال آرژانتین بارها بهترین بازیکن فوتبال تمام اعصار نام گرفت و قهرمان بسیاری از لحظات نمادین برای تیم ملی فوتبال آرژانتین بود. مارادونا را برخی‌ در کشورش با ژنرال افسانه‌ای آزادی‌بخش آمریکای جنوبی یعنی خوزه سن مارتین۲ مقایسه کرده‌اند.۳ او نبوغی داشت که مخاطبانش را شیفته و مفتون می‌کرد و هم‌زمان خط دفاع تیم‌های حریف را گیج و بهت‌زده می‌ساخت. مارادونا برآمده از فقیرترین محلات بوئنوس‌ آیرس۴ بود. تصویرش نمایانگر او به‌منزلۀ شمایلی فرهنگی است که از بسیاری جهات از مرزهای ملیت و ورزش فراتر می‌رود. ما در سبک‌وسیاقی سُنتی ممکن است به قهرمانانمان این‌گونه بنگریم که باید سالم و سرحال و شخصیت‌هایی محترم باشند و برای نیل به موفقیت بر چالش‌ها و خباثت‌ فائق ‌آیند. احتمالاً بتوان این استدلال را مطرح کرد که مارادونا از خلال حرفۀ بین‌المللی‌اش به این رتبه از قهرمانی نائل آمد. از منظر هم‌وطنانش، این استدلال بی‌شک درست است. با این حال، زندگی او از گزند رسوایی‌های ناشی از رفتار و گفتار بی‌ثبات در امان نبود و این نه‌تنها در میدان بازی بلکه در زندگی خصوصی او نیز دیده می‌شد. همین موضوعْ او را به فردی مورد بحث‌وجدل بدل کرده که به تعریفی روشن و دقیق تن نمی‌دهد. داستان‌هایی دربارهٔ مصرف مواد مخدر، داشتن فرزندان نامشروع و پیوندهای مشکوک با مافیای ایتالیا ابهام‌ها دربارۀ او به‌عنوان قهرمان را دوچندان کرده است.

. . .

 

دسترسی برخی از متون مقالات وب سایت مجله طبل تنها به مشترکان دیجیتال آن ارایه می‌گردد. شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر به مطالب مجله دسترسی داشته باشید:

  • دسترسی به متن مقالات این وب سایت  با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مجله طبل هزینه‌ای برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از مجله ، نویسندگان ، مترجمان و تکمیل و توسعه وب سایت می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.

به اشتراک بگذارید:

دیگر مقالاتی که شاید دوست داشته باشید