جواد حسنجانی

جستاری در فشن سال‌های ۱۳۵۰ خورشیدی

چپ و فشن

جستاری در فشن سال‌های ۱۳۵۰ خورشیدی

اورکت‌های سبز را کم‌وبیش همه دیده‌ایم. ضخامت پارچه و مقاومت این لباس‌ها موضوع مکالمه‌هایی تمام‌نشدنی بوده و هست، طیف رنگی مشخصی دارند از زیتونی تا سبز روشن و بر تن پیرها و جوان‌ها، دختران و پسران دیده می‌شوند، اورکت‌های کوتاهی که چهار جیب پاکتی دارند با یقه‌هایی ایستاده. در سینمای اکشن پس از انقلاب، هنرپیشه‌هایی مانند جمشید ‌هاشم‌پور و فرامرز قریبیان در مقام جنگجو یکی از آنها را به تن دارند و از آن پیش‌تر ژان-کلود ون دام در نقش «راکی» آن را بر تن داشت و همچنین آل‌پاچینو با موهای پانکی در راننده تاکسی ساختۀ مارتین اسکورسیزی. اما در دو دهۀ اخیر از کارکرد نظامی و شکاری خود آرام‌آرام کنار کشیده‌اند و بیشتر به تناسب سبک پوشش وینتیج، که التفاتی به مد دهۀ 70 میلادی دارد، یا کژوال (غیر رسمی) در خیابان‌ها و معابر عمومی بر تن جوان‌ترها دیده می‌شوند. پسرها با شلوار جین و پوتین‌های شکاری و دخترها نیز کمتر اما با دامن یا مانتو آن را می‌پوشند.

. . .

 

دسترسی برخی از متون مقالات وب سایت مجله طبل تنها به مشترکان دیجیتال آن ارایه می‌گردد. شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر به مطالب مجله دسترسی داشته باشید:

  • دسترسی به متن مقالات این وب سایت  با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مجله طبل هزینه‌ای برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از مجله ، نویسندگان ، مترجمان و تکمیل و توسعه وب سایت می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.

به اشتراک بگذارید:

دیگر مقالاتی که شاید دوست داشته باشید