گفت‌وگوی مهسا طهرانی با مسعود کوهستانی‌نژاد

گفت‌وگویی درباره‌ٔ فعالیت انجمن‌ها زیر سایهٔ کودتای ۲۸ مرداد

فعالیت انجمن‌های فرهنگی و تأثیر کودتای ۲۸ مرداد بر آنها

گفت‌وگویی درباره‌ٔ فعالیت انجمن‌ها زیر سایهٔ کودتای ۲۸ مرداد

مسعود کوهستانی‌نژاد: قبل از شروع بحث می‌خواستم نکته‌ای را متذکر شوم و آن اینکه باید به مبانی نظری در حوزۀ مسائل فرهنگی و آموزشی توجه ویژه‌ای کرد و مباحث از این سنخ را در چارچوب‌ها و دسته‌بندی‌های خاص خودش قرار داد. درحال‌حاضر در مقولۀ تاریخ‌نگاری، مباحث فرهنگی و آموزشی مدام از مسائل سیاسی گرته‌برداری می‌شود. مثلاً وقتی می‌خواهیم مقاطع تحولات فرهنگی ایران را مشخص کنیم بنابه عادت می‌گوییم از سال۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ یا از ۱۳۳۲ تا ۱۳۴۰.  اینها همه تقسیم‌بندی‌های سیاسی است و ارتباط جدی با تحولات فرهنگی و آموزشی ندارد؛ به هم ارتباط دارند ولی بدبختانه یا خوشبختانه خیلی بر روی هم تأثیرگذار نیستند. ممکن است تحولات سیاسی سرعت تحولات فرهنگی و آموزشی را کم کرده باشد، ولی نمی‌تواند آن تأثیرگذاری و روند حرکت و جهت آن‌گونه تحولات را عوض کند.

. . .

 

دسترسی برخی از متون مقالات وب سایت مجله طبل تنها به مشترکان دیجیتال آن ارایه می‌گردد. شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر به مطالب مجله دسترسی داشته باشید:

  • دسترسی به متن مقالات این وب سایت  با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مجله طبل هزینه‌ای برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از مجله ، نویسندگان ، مترجمان و تکمیل و توسعه وب سایت می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.

به اشتراک بگذارید:

دیگر مقالاتی که شاید دوست داشته باشید