محمد مفتاحی

پژوهشی در تأثیر تعلیمات حزب توده بر زندگی و شعر محمود مشرف آزاد تهرانی (م. آزاد)

منزل به منزل پی سراب

پژوهشی در تأثیر تعلیمات حزب توده بر زندگی و شعر محمود مشرف آزاد تهرانی (م. آزاد)

محمود مشرف آزاد تهرانی در هجدهم آبان ۱۳۱۲ اطراف پادگان عشرت‌آباد تهران به‌دنیا آمد. پدرش احمد مشرف آزاد تهرانی و مادرش صدیقه سخا بود. الفبا را، از روی کتاب الفبای سربازان، با یکی از سربازان پدر کار کرد و سپس با حضور در مکتب تابستانی سیدخندان به فراگیری مقدمات علم پرداخت. سال ۱۳۱۹، در دبستان جم قلهک ثبت‌نام کرد. در ایام فراغت دوران دبیرستان، در نانوایی و بعدها در کوره‌پزخانه کار می‌کرد. در کوره‌پزخانه با روزنامه‌های مردم و مردم آدینه آشنا شد و داستان‌های متنوعی ازجمله «دختر رعیت» م. ا. به‌آذین را در پاورقی روزنامۀ مردم آدینه خواند. در سال ۱۳۲۹، به تشکیلات حزب توده وارد شد. در همین سال با مسعود میربها در روزنامۀ دانش‌آموزان آشنا شد و نخسین شعرهایش در این روزنامه به‌چاپ رسید. در سال ۱۳۲۰، به‌علت فعالیت سیاسی از مدرسۀ فخرالدوله به مدرسۀ بهار تبعید شد. سال ۱۳۳۲ پس از پایان دورۀ دبیرستان، در کنکور دانشکدۀ ادبیات فارسی دانشگاه تهران پذیرفته شد. سال ۱۳۳۳، با احمد شاملو آشنا شد و به همکاری با او در مجلۀ بامشاد پرداخت. سال بعد، به شاملو در تنظیم و انتشار هوای تازه یاری رساند و مجموعۀ اول شعر او هم با عنوان دیار شب با مقدمۀ احمد شاملو در ۳۰۰ نسخه منتشر شد. سال ۱۳۳۶، به آبادان رفت تا دورۀ‌ تعهد دبیری‌اش را بگذراند. سال ۱۳۴۰، با سیروس طاهباز در مجلۀ‌ آرش همکار شد و با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و صفحۀ ادب و هنر روزنامۀ کیهان آغاز به فعالیت کرد. سال ۱۳۴۵، مجموعه‌ شعر قصیدۀ بلند باد و سال ۱۳۴۶ آینه‌ها تهی‌ست را به‌چاپ رساند. آذرماه ۱۳۴۸، گزیدۀ اشعارش بهارزایی آهو منتشر شد.

. . .

 

دسترسی برخی از متون مقالات وب سایت مجله طبل تنها به مشترکان دیجیتال آن ارایه می‌گردد. شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر به مطالب مجله دسترسی داشته باشید:

  • دسترسی به متن مقالات این وب سایت  با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مجله طبل هزینه‌ای برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از مجله ، نویسندگان ، مترجمان و تکمیل و توسعه وب سایت می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.

به اشتراک بگذارید:

دیگر مقالاتی که شاید دوست داشته باشید