الکساندر اُوانسیان

نگاهی به نوروز در فیلم‌های همسایگان شمالی و ایران

نوروز، سلولوئید و سین‌های گم‌شدهٔ سینما

نگاهی به نوروز در فیلم‌های همسایگان شمالی و ایران

جغرافیای عید نوروز در پنجاه سال اول سینما چندان وسیع نبود: جغرافیایی پر از افت‌وخیزهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، که بی‌شک بر روایت‌های مختلف سینمایی از جشن نوروز هم تأثیر مستقیم داشته است. چه کشورهایی که در همسایگی ما زیر پرچم داس و چکش روزگار می‌گذراندند و چه کشورهایی که کمی دورتر از پهنهٔ داس و چکش قرار داشتند، ولی برای به‌تصویر کشیدن نوروز بر پردهٔ نقره‌ای با مسائل و مصائب خودشان مواجه بودند. صدالبته سینمای ایران هم از این افت‌وخیزهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بی‌نصیب نبود و نمانده است! آمدن بهار و نوروز، این جشن کهن، گاه بهانه‌ای می‌شد برای اکران فیلمی خاص در رابطه با خود نوروز. و گاهی هم، با نو شدن سال، اکران فیلم‌هایی شروع می‌شد که احتمال می‌رفت فروش بیشتری در تعطیلات نوروزی داشته باشند. هرچند که، در ایران، حالت دوم بیشتر اتفاق افتاده و این جریان با افت‌وخیز زیاد و گاهی حتی با نفس‌های به‌شماره‌افتادهٔ سینما ادامه داشته و گویا هنوز هم چنین است

. . .

 

دسترسی برخی از متون مقالات وب سایت مجله طبل تنها به مشترکان دیجیتال آن ارایه می‌گردد. شما می‌توانید به یکی از روش‌های زیر به مطالب مجله دسترسی داشته باشید:

  • دسترسی به متن مقالات این وب سایت  با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مجله طبل هزینه‌ای برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند.
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از مجله ، نویسندگان ، مترجمان و تکمیل و توسعه وب سایت می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.

به اشتراک بگذارید:

دیگر مقالاتی که شاید دوست داشته باشید